Betekenis van kleuren in reclame

Betekenis van kleuren in reclame

Kleuren spelen een cruciale rol in reclame.

Ondertussen beseffen we allemaal wel dat kleur een invloed heeft op onze gemoedstoestand. Toch maken we hiervan nog steeds te weinig gebruik voor reclame.

De kleur is immers het eerste dat mensen waarnemen. Nog voor ze het logo grondig bekijken of de bedrijfsnaam lezen. Dit maakt het een krachtig middel om hen te laten verder lezen.

Denk dus goed na over de kleuren die je gebruikt in jouw producten, reclame, advertenties, berichten en op jouw webpagina.

Kleuren in reclame

Elke kleur heeft zijn eigen betekenis. Het gebruik van de juiste kleur kan de stemming van jouw doelgroep enorm beïnvloeden. De hersenen leggen dan een sterke associatie met jouw product of dienst.

Zo brengen we blauw vaak in verband met rust, vertrouwen en netheid. Rood wekt dan weer krachtige emoties op en staat voor zelfzekerheid, stimulatie en passie. Maar deze kleur staat ook voor woede, agressie en snelheid. Daarom kiezen bijvoorbeeld banken (zoals KBC of Deutsche Bank) voor een blauw logo in plaats van een rode variant. Met deze kleur creëren ze namelijk een betrouwbare en voorspelbare uitstraling. Een absolute must voor banken!

Ken jouw doelgroep

We raden je aan op voorhand grondig onderzoek te doen naar de smaak van jouw doelgroep(en).

Wens je voornamelijk mannen aan te spreken? Dan doe je er bijvoorbeeld geen goed aan om gebruik te maken van pastelroze, lichtblauw en wit. Mannen geven namelijk de voorkeur aan donkere, krachtige kleuren zoals donkerblauw, donkergroen en zwart.

Vrouwen daarentegen zijn gevoelig aan zachtere, minder schreeuwerige kleuren. En kinderen prefereren vaak primaire, felle kleuren zoals rood, groen, geel en blauw.

Conclusie? Succesvolle reclame begint met de keuze van de juiste kleuren.

Laat je adviseren door een expert

Heb je er geen idee van welke kleuren het beste zouden passen bij jouw product of dienst? Dan kan je advies inwinnen bij Argo, dé reclamespecialist. Met onze 30 jaar expertise weten we goed wat werkt en wat helemaal niet.

Vul onderstaand formulier in en we antwoorden je snel. 

Stuur ook foto’s mee, zodat we een beeld krijgen van je voertuig, logo, of wat je wil realiseren.

Stuur tot 3 foto's, logo's of afbeeldingen mee. (type: jpg, jpeg, gif, png, pdf)

Meer nieuws over belettering