Ben je van plan om een zaak te starten? En zoek je hierbij naar een passend logo? Of wil je jouw huidig logo in een nieuw jasje steken? Dan geven wij jou in dit artikel graag een aantal tips voor het ontwerpen van een blikvanger.

5 tips om jouw eigen logo te ontwerpen

1. Less is more

Voor een maximale visibiliteit dient een logo eenvoudig en makkelijk te onthouden zijn. Hoe minder elementen het logo bevat, hoe groter de herkenbaarheid.

Giganten hebben geen tekst nodig om mensen hun logo te doen herkennen. Voor (startende) kmo’s is het echter wel ontzettend belangrijk om de bedrijfsnaam in het logo te verwerken. Op deze manier kan de naamsbekendheid groeien.

2. Tijdloos of trendy?

Een tijdloos logo is in de meeste gevallen aan te raden. Het zou namelijk maar triest zijn indien jouw logo over enkele jaren verouderd lijkt.

Voor eenmalige evenementen kan je dan wel weer gaan voor een trendy ontwerp. Volg de hype die op het moment gaande is en zorg zo voor meer visibiliteit.

3. Durf out-of-the-box te denken

Zolang het uiteindelijke resultaat maar klopt, kan het tijdens het ontwerpen geen kwaad om wat buiten de lijntjes te kleuren. Meer zelfs, vaak leiden kleine vergissingen tot nog mooiere ideeën of variaties.

Zorg ervoor dat jouw logo opvalt tussen de logo’s van jouw concurrenten. Dit kan je doen door een uniek en aantrekkelijk ontwerp te creëren. Kopiëren of namaken van bestaande logo’s is dus not done.

4. Keuze van het lettertype

Het lettertype is een belangrijke factor in de effectiviteit van jouw logo. Bedenk dus van tevoren welk lettertype de uitstraling van jouw onderneming het beste uitdraagt.

Dit hangt enorm af van de sector. Zo kan je als oprichter van een binnenspeeltuin beter voor een speels uiterlijk kiezen. Als begrafenisondernemer zou dit lettertype dan weer uiterst ongepast zijn. Hiermee willen we aantonen dat het essentieel is om hierover na te denken.

Zorg er ook voor dat je op voorhand kijkt naar hoe het lettertype eruitziet wanneer je het verkleint. Hierdoor kom je later niet voor onaangename verrassingen te staan. Kijk naar onderstaand voorbeeld om te zien hoe het niet moet. Het grote logo is voor autobelettering bijvoorbeeld perfect te gebruiken op de zijwand van jouw voertuig. Indien je hetzelfde logo echter op een pen of visitekaartje wil drukken, blijft er niets meer van over. Jouw herkenbaarheid vervalt en daarmee ook het nut van jouw logo.

5. Werk eerst in zwart-wit, later met kleuren

Door de kleuren te bewaren voor het einde van het proces, kan je je focussen op jouw idee zelf. Geen hoeveelheid gradiënt of kleur zal een slecht ontworpen logo immers kunnen redden.

Door eerst in zwart-wit te werken, ben je er eveneens zeker van dat jouw logo zijn herkenbaarheid niet verliest als het zonder kleur wordt afgedrukt. Handig!

Zodra het design goed zit, kan je met kleuren beginnen experimenteren. Welke kleur past bij jouw onderneming? Welk gevoel wil je opwekken bij jouw doelgroep? En wat wil je uitstralen?

Door zulke vragen te beantwoorden, kom je alvast een stap dichter bij de juiste kleurencombinatie.

Het logo ontwerp, zelf doen of uitbesteden?

Het lijkt natuurlijk leuk (en goedkoop) om jouw eigen logo te maken. Maar ben je er zeker van dat jouw ontwerp aan alle voorwaarden voldoet? Fouten in het design kunnen later grote gevolgen hebben in het productieproces. En dit kan jou uiteindelijk meer geld kosten.

Een ervaren ontwerper weet welke fouten hij niet mag maken tijdens het ontwerpproces.

Argo heeft al meer dan 25 jaar ervaring in de reclamesector. Wij kunnen je dus gepast advies geven bij het ontwerpen van jouw eigen logo.

Wil je ook jouw eigen logo (laten) ontwerpen? Dan helpen wij je met veel plezier verder. Vul onderstaand contactformulier in, dan hoor je spoedig meer van ons.

  • Foto's of logo's meesturen (max 3)

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, eps, ai, doc, psd, jpeg, docx.
    Stuur eventueel foto's of logo's (3 st)
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Bel nu
Route