Wil jij de loyaliteit van je klanten verhogen?

4 tips om de loyaliteit van je klanten te verhogen. De klantenloyaliteit is een belangrijke indicator voor groei van een organisatie.

Indien je niet in staat bent om klanten te behouden, kan je alleen nog groeien door steeds meer te verkopen. En dat is een gemiste kans.

Loyale klanten zorgen voor een relatief zekere toekomst. Het is dus de moeite waard om hierin te investeren!

Loyaliteit klanten

De afgelopen jaren heeft iedereen gemerkt dat klantenretentie bijna altijd goedkoper is dan acquisitie.

Toch zien we aan de andere kant dat ondernemingen steeds verder van hun klanten gaan afstaan. In plaats van klanten beter te leren kennen, ligt de nadruk voornamelijk op het in de kijker zetten van het bedrijf. Dit zorgt natuurlijk voor onpersoonlijke communicatie.

Om concurrenten een stap voor te blijven, is het anno 2017 des te belangrijker om:

  • de focus maximaal op jouw klanten te leggen (“What’s in it for me?”);
  • een excellente service te leveren in functie van jouw klanten;
  • jouw strategieën aan te passen aan de huidige trends in de marketing.

Enkel dan zal je jouw klantenbinding versterken, meer verkopen en ook meer winst behalen.

Reclamespecialist Argo geeft jou in dit artikel 4 tips om van jouw klanten ook trouwe klanten te maken.

4 handige tips voor meer klantenloyaliteit

 

1. Creëer steeds weer een goed gevoel

Geloof je dat je jouw klanten tot in het oneindige kan sturen of manipuleren?

Dat is dan verkeerd gedacht.

De vrije wil van jouw cliënteel mag je absoluut niet onderschatten. Hun beslissingen nemen ze in een fractie van een seconde. Eerst ontstaat er een (positief of negatief) gevoel en pas later komt de rationalisatie.

Doe dus jouw uiterste best om jouw klanten een goed gevoel te geven.

Boycot jezelf niet door een zich steeds herhalende goede ervaring te doorbreken bij deze mensen. Een gevoel van vertrouwdheid is immers goud waard.

2. Maak het kiezen voor jouw bedrijf de makkelijkste keuze

In het merendeel van de gevallen kiezen klanten waarschijnlijk automatisch voor jouw diensten of producten. Ze zijn tevreden over de kwaliteit, de prijs en de service.

Blijf dan ook voldoende in the picture bij deze mensen zodat ze er niet verder over moéten nadenken.

Laat klanten je niet vergeten. Anders eist een van jouw concurrenten binnenkort hun aandacht op.

Zorg er met andere woorden voor dat mensen het vanzelfsprekend vinden om je te contacteren wanneer ze een product of dienst zoals het jouwe nodig hebben.

3. Blink uit in klantenservice

Uiteraard volstaat het niet om gewoon bezig te blijven zoals je het vroeger deed.

Werk intensief aan het optimaliseren van alle bedrijfsprocessen, jouw klantenservice en vooral de kwaliteit van jouw product of dienst.

Zorg dat er niks misgaat in de schakel. Indien dit wel het geval is, neem je zo snel mogelijk de verantwoordelijkheid op en zet je de fout recht. Dergelijke acties missen hun effect niet!

4. Word een kenner van jouw klanten

Alleen als je weet wie jouw klanten precies zijn, kan je ze op een correcte manier blijven bedienen.

Luister en kijk goed naar reacties, klachten, vragen, verzoeken en opmerkingen.

Er zijn verder nog strategieën om meer te weten te komen over jouw cliënteel, zoals:

  • Het organiseren van klantendagen;
  • Het onderzoeken van hun gedragingen, ervaringen en/of feedback (zonder hen te storen);
  • Pik er ad random een aantal klanten uit en ga een gericht gesprek aan.

Verdiep je in de wensen van jouw cliënteel en krijg een streepje voor op de concurrentie!

 

Van tevreden naar loyale klanten

De klanttevredenheid zegt iets over hoe een klant de samenwerking met jouw bedrijf ziet. Het is een momentopname.

Tevreden klanten zijn echter niet automatisch trouwe klanten!

Klantloyaliteit betekent het aangaan van een binding met deze personen. Genegenheid creëren voor jouw team, product of dienst. En hiervoor moet je wel degelijk de handen uit de mouwen steken.

Indien je graag het verschil maakt, kunnen wij je zeker verderhelpen bij het proces.

Wil je ook meer loyaliteit?

Neem contact op voor advies en meer informatie. Vul onderstaand formulier in en wij helpen je meteen verder.

  • Sleep bestanden hierheen of
    Toegestane bestandstypen: jpg, gif, png, pdf, eps, ai, doc, psd, jpeg, docx, Max. bestandsgrootte: 20 MB, Max. aantal bestanden: 3.
      Stuur eventueel foto's of logo's (3 st)
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    Bel nu
    Route